SLÁVKA ZÁMEČNÍKOVÁ

Adventný koncert

Spevácky zbor Lúčnica • Slovenský komorný orchester

01. 12. 2019 - 17.00 h Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Bratislava

Kúpiť vstupenky od 15 € - predaj čoskoro

Adventný koncert

Po piatich úspešných ročníkoch vianočných koncertov v bratislavskej Redute a piešťanskom Dome umenia, ktoré sme usporiadali v spolupráci so Speváckym súborom Lúčnica, sme sa rozhodli pozmeniť koncepciu. Meníme názov na adventný koncert, pretože koncerty usporadúvame na začiatku adventného obdobia, keď všetci cítime potrebu stíšenia pred najkrajšími sviatkami roka. Navyše hudobný trh sa medzičasom presýtil vianočnými koncertmi najrozličnejších žánrov. Duchovno, ktoré by malo byť hlavnou náplňou adventného obdobia, sa takmer úplne vytratilo.

Pripomeňme si vianočné koncerty zo spoločnej produkcie agentúry Kapos concerts a Speváckeho zboru Lúčnica:

2014 – Miroslav Dvorský a Andrea Vizvári

2015 – Simona Šaturová a Pavol Remenár

2016 – Spevácky zbor Lúčnica a sólisti Katarína Ďurdinová, Dominika Hanko, Róbert Smiščík, Gustáv Beláček

2017 – Jana Kurucová a Martin Gyimesi

2018 – Ľubica Vargicová a Peter Mikuláš

Sprievodnými telesami našich vianočných koncertov boli Slovenská filharmónia a Slovenský komorný orchester, čo s uvedenými poprednými slovenskými opernými spevákmi svedčí o našej ambícii prinášať hudobné umenie na najvyššej úrovni. Túto ambíciu si zachovávame, chceme však dať priestor aj duchovnu a to nielen obohatením typických vianočných skladieb o oratoriálne árie, ale tiež hovoreným slovom s duchovnou náplňou.

Aj tohto roku sme teda pristupovali k výberu umelcov s rovnakou náročnosťou a sme radi, že pozvanie na adventný koncert prijala naša vychádzajúca sopranistická hviezda Slávka Zámečníková, ktorá bude hlavným hosťom nášho prvého adventného koncertu. Sprevádzať ju bude Spevácky zbor Lúčnica, ktorý vystúpi aj v sólových číslach a Slovenský komorný orchester. Odznejú skladby od Benjamina Brittena, Johna Ruttera, Wolfganga Amadea Mozarta, Césara Francka a vybrané texty z Biblie či básní Milana Rúfusa a podobnej literatúry.

 

SLÁVKA ZÁMEČNÍKOVÁ

Slovenská sopranistka Slávka Zámečníková momentálne pôsobí v Berlíne, kde sa na doskách Berlínskej Staatsoper predstavila okrem iného ako 1. Dáma (W. A. Mozart, Die Zauberflöte/Čarovná flauta), Miss Jessel (B. Britten, Turn of the Screw), Flora Bervoix (G. Verdi, La Traviata), Stimme des Falken/Hlas sokola (R. Strauss, Frau ohne Schatten/Žena bez tieňa), Ännchen/Anička/cover (C. M. von Weber, Der Freischütz/Čarostrelec),Une chasseresse/Poľovníčka (J. Ph. Rameau, Hippolyte et Arice) pod taktovkou Simona Rattla a taktiež ako cover za svetoznámu americkú sopranistku Nadine Sierra v role Nanetty (G. Verdi, Falstaff) pod taktovkou Daniela Barenboima.

V sezóne 2017/18 debutovala v pražskom Národnom divadle a v Slovenskom národnom divadle ako Sophie (J. Massenet, Werther) a v rámci festivalu Pražská jar 2018 sa predstavila s Varšavskou filharmóniou v Mahlerovej 4. symfónii. Pod taktovkou Simona Rattla debutovala v Hamburskej Elbphilharmonie ako Une chasseresse, vystúpila tiež na známom nemeckom festivale Rheingau Musik Festival a na Opernom festivale Galiny Višnevskej v Soči sa predstavila v Mozartovom Requiem. V rámci Internationale Maifestspiele 2019 debutovala ako Ilia (W. A. Mozart, Idomeneo) v Hesenskom štátnom divadle (Hessisches Staatstheater) vo Wiesbadene. V Berlínskej Štátnej opere sa v decembri 2019 predstaví v hlavnej úlohe Louisy v opere Zásnuby v kláštore (S. Prokofiev) a pod taktovkou Christiana Thielemanna bude v sezóne 2019720 debutovať na na Salzburskom Veľkonočnom festivale (Salzburger Osterfestspiele) ako Tebaldo (G. Verdi, Don Carlos). V sezóne 2019/20 sa tiež viackrát predstaví s Beethovenovou 9. symfóniou pod vedením Gustava Dudamela s Berlínskymi filharmonikmi v Tokiu v rámci Letných olympijských hier 2020, pod rovnakým vedením takisto s Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Ríme a tiež pod taktovkou Patricka Langa v Kúpľnom dome (Kurhaus) vo Wiesbadene. Rovnako sa opäť vráti do Národného divadla v Prahe ako Sophie (Werther).
Mladá sopranistka je laureátkou a absolútnou víťazkou viacerých významných medzinárodných súťaží. Aktuálnym úspechom je jej 3. miesto na svetoznámej medzinárodnej súťaži Hans Gabor Belvedere vo Villachu. Druhé miesto si odniesla z najväčšej medzinárodnej poľskej súťaže Stanisław Moniuszko 2019 v Teatr Wielki – Opera Narodowa vo Varšave, ako aj z prestížnej nemeckej súťaže Bundeswettbewerb Gesang Berlin 2018. Zvíťazila aj z Medzinárodnej súťaži Accademia Belcanto 2018 v rakúskom Grazi, získala prvú cenu Hamburskej Komornej opery a Cenu festivalu Marie Callas v Sao Paole. V roku 2016 sa stala absolútnou víťazkou Medzinárodnej súťaže Antonína Dvořáka v Karlovych Varoch, kde získala taktiež Cenu Pražského národného divadla, Cenu festivalu Pražské jaro, Cenu Antonína Dvořáka III. a tiež Cenu Josefa Hercla za najlepšiu interpretáciu barokového diela. Prvenstvo si odniesla aj z Medzinárodnej súťaže M. Schneidera-Trnavského 2017 a z Medzinárodnej súťaže Iuventus Canti 2015. Na Viedenskej Medzinárodnej súťaži Otto Edelmann 2016 získala 3. cenu, cenu publika a cenu Daegu Opera House v Kórei. V talianskom Portofíne sa stala finalistkou súťaže Concorso lirico internationale di Portofino 2016 a nositeľkou špeciálneho ocenenia Evy-Marie Wieser. Taktiež sa po úzkom výbere mohla zúčastniť súťaže Queen Sonja v nórskom Osle a súťaže Klaudia Taev v Estónsku.
Slávka Zámečníková je absolventkou Konzervatória v Bratislave v triede Mgr. art Boženy Ferancovej artD. a magisterské štúdium absolvovala na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíne u Anny Samuil. Zúčastnila sa majstrovských kurzov u svetoznámych pedagógov ako KS Anna Tomowa-Sintow, KS Briggite Fassbaender, KS Francisco Araiza, Patricia McCaffrey, Neil Shicoff, Gregory Lamar, Deborah Polaski, Thomas Quasthoff, KS Julia Várady, Abby Furmansky a Wolfram Rieger a taktiež absolvovala majstrovské kurzy Corso d´Opera v talianskom Montepulciane u pedagogičky Accademie Teatro alla Scala Luciany D´Intino. Je tiež štipendistkou Kultur- und Musikstiftung (Kultúrnej a hudobnej nadácie) Liz Mohn,  Junge Musiker Stiftung (Nadácia mladých hudobníkov) a Deutschlandstipendium (Nemecké štipendium).

 

SPEVÁCKY ZBOR LÚČNICA

je súčasťou Umeleckého súboru Lúčnica už od jeho vzniku v roku 1948. Prezentuje sa vyspelou speváckou technikou, hlasovou kultúrou a charakteristickým zvukovým prejavom.

Odborná hudobná kritika vysoko hodnotí výkony speváckeho zboru Lúčnica.   Stretávajú sa s veľkým úspechom aj u širokého publika. Počas bohatej histórie sa v zbore vystriedalo viacero vynikajúcich sólistov. Spievali v ňom Lucia Popp, Edita Gruberová, Magdaléna Blahušiaková, Ondrej Malachovský, či Ľubica Orgonášová. Títo speváci neskôr dosiahli veľké úspechy na svetových operných scénach.

Spevácky zbor Lúčnica získal najvyššie ocenenia na medzinárodných speváckych súťažiach v mestách Llangolen, Arezzo, Middlesbrough, Montreux, Gorizia, La Valetta, Maribor, Tours, Oskarshamn, či Bergen. Na medzinárodných zborových festivaloch i koncertných zájazdoch v USA, Južnej Kórei, Argentíne, Jordánsku, Izraeli, Venezuele, na Taiwane, v Mexiku, Číne, ako aj vo väčšine štátov celej Európy, kde vystúpil, sa stal doslova miláčikom publika.

Bohatý repertoár speváckeho zboru Lúčnica zahŕňa a cappella diela všetkých štýlových období od renesancie až po súčasnú slovenskú tvorbu. Zbor interpretuje i vokálno–inštrumentálne skladby rôznych žánrov. Hlavný dôraz kladie na interpretáciu starších i nových skladieb inšpirovaných slovenskou ľudovou piesňou. Spolupracuje s významnými domácimi i zahraničnými hudobnými telesami, dirigentmi a sólistami. Okrem koncertnej činnosti pravidelne realizuje zvukové nahrávky pre viaceré hudobné vydavateľstvá i nahrávky filmovej hudby pre významné domáce i medzinárodné kinematografické produkcie. Zbormajstrami speváckeho zboru boli v minulosti Štefan Klimo, Peter Hradil a Marián Vach. Od roku 2003 je umeleckou vedúcou a dirigentkou zboru Elena Matušová.

 

ELENA MATUŠOVÁ

Elena Matušová je absolventkou VŠMU v Bratislave. Už počas akademických štúdií pracovala v Lúčnici ako asistentka zbormajstra Petra Hradila. Od roku 1998 začala v zbore vykonávať funkciu druhého dirigenta. Od sezóny 2003/2004 nastúpila do pozície umeleckej vedúcej a hlavnej dirigentky zboru Lúčnica. S týmto telesom absolvovala stovky koncertov na mnohých medzinárodných súťažiach a festivaloch na Slovensku i v zahraničí. Pravidelne vystupuje na významných hudobných festivaloch, ako sú Bratislavské hudobné slávnosti, Zámocké hry zvolenské, Melos Étos, Musica Sacra v Nitre, či Banskobystrické hudobné dni. Spolupracuje s mnohými orchestrálnymi telesami, sólistami a dirigentmi pri uvádzaní svetových premiér skladieb slovenských autorov, ako aj pri interpretácii vokálno-inštrumentálnych diel a opier domácej i medzinárodnej proveniencie. Naštudovala a štúdiovo nahrala široký repertoár zborových skladieb klasických koncertných i operných autorov, ako aj zbory do muzikálov. V ostatných rokoch často spolupracuje pri nahrávkach zborov do filmov pre významné slovenské i zahraničné kinematografické spoločnosti.

 

SLOVENSKÝ KOMORNÝ ORCHESTER BOHDANA WARCHALA

vznikol v roku 1960 na pôde Slovenskej filharmónie. Pri jeho zrode stál vynikajúci huslista sliezskeho pôvodu Bohdan Warchal (1930 – 2000). Od svojho založenia bol jedným z najpopulárnejších súborov v oblasti klasickej hudby na Slovensku. Pod vedením majstra Warchala sa sformoval na popredného predstaviteľa slovenského interpretačného umenia v zahraničí. Ťažiskom repertoáru orchestra bola hudba baroka, neskôr i hudba 19. a 20. storočia vrátane množstva premiér slovenských a zahraničných skladateľov. Bohdan Warchal viedol orchester celých 40 rokov. Jeho nástupcom sa stal Ewald Danel (1956), ktorý je umeleckým vedúcim orchestra od roku 2001. Repertoárové ťažisko omladeného telesa sa jemne posunulo v prospech romantizmu a hudby 20. storočia.
Okrem pravidelných koncertov na pôde Slovenskej filharmónie, účinkovania na festivaloch a koncertných turné v zahraničí, orchester uskutočňuje mnohé mimoriadne zaujímavé koncertné projekty. Po prvýkrát na Slovensku predniesol na jednom koncerte kompletné Bachove Brandenburské koncerty a Orchestrálne suity. Na svojich koncertoch postupne uviedol aj všetky concerti grossi G. F. Händla, A. Corelliho a raritný komplet sláčikových symfónií mladého F. Mendelssohna Bartholdyho, opakovane uviedol Händlovo oratórium Mesiáš. Pre slovenské publikum objavil mnohé, doteraz na Slovensku neuvedené diela svetových autorov, uskutočnil slovenskú premiéru diela Osem ročných období A. Vivaldiho a A. Piazzollu, vo vlastnom aranžmáne viackrát uviedol piesne J. Ježka. Významnou mierou sa podieľa na uvádzaní slovenskej hudobnej tvorby, od roku 2001 premiéroval viac ako päťdesiat skladieb, v rámci Roku slovenskej hudby 2016 nahral dva CD nosiče s dielami súčasných slovenských autorov.
Mimoriadnymi koncertmi si orchester pravidelne pripomína nielen významné výročia jubilujúcich skladateľov, ale každoročne organizovaným slávnostným koncertom Hommage à Bohdan Warchal i výrazný prínos svojho zakladateľa pre slovenskú hudobnú scénu.
V rámci koncertného cyklu Hudba v chrámoch dlhodobou umeleckou spoluprácou podporuje prácu neprofesionálnych zborov. Spolupráca so zbormi sa medzičasom rozšírila i do úspešnej kooperácie s neprofesionálnymi komornými orchestrami a v poslednej dobe sa realizuje v celoslovenskom meradle.
Z ďalšej pozoruhodnej koncertnej činnosti je dôležité spomenúť, že orchester udržiava a už niekoľko rokov pokračuje v takmer dvestoročnej bratislavskej tradícii uvádzania diela J. Haydna Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži v Dóme sv. Martina na Kvetnú nedeľu; pokračuje tiež v pravidelnom uvádzaní koncertov pre ľudí so zdravotným znevýhodnením; spolupracuje s významnými slovenskými, či zahraničnými sólistami. Okrem toho sa každoročne venuje príprave a realizácii koncertov pre deti a mládež v pravidelných koncertných cykloch Slovenskej filharmónie a v spolupráci s Detskou univerzitou v Bratislave.
Medzi udalosti koncertnej sezóny 2017/2018 patrilo znovuuvedenie všetkých šiestich Bachových Brandenburských koncertov v naštudovaní Kaspara Zehndera, turné v Japonsku a účinkovanie na festivale Murten Classics vo Švajčiarsku. V októbri 2018 sa SKO spolu s klarinetistom Pablom Barragánom predstavil na turné v Španielsku. Taktiež účinkoval na koncerte pri príležitosti 25. výročia vzniku Slovenskej republiky a 100. výročia vzniku Československej republiky v Komornej sále Berlínskej filharmónie.

 

EWALD DANEL

študoval hru na husliach a dirigovanie na ostravskom konzervatóriu a Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Absolvoval dirigentský kurz u Karla Österreichera, kurz zborového dirigovania u Jana Wierszyłowského a doktorandské štúdium u Bohdana Warchala. Po ukončení štúdia dva roky pôsobil ako koncertný majster v Symfonickom orchestri Slovenského rozhlasu a v orchestri Slovenského národného divadla. Od roku 1985 je koncertným majstrom Slovenskej filharmónie, s ktorou spolupracuje aj ako sólista a dirigent. V roku 2001 prevzal po Bohdanovi Warchalovi post umeleckého vedúceho Slovenského komorného orchestra.
Predstavil sa na koncertných pódiách v mnohých krajinách Európy i zámoria, hosťovsky vystupoval s významnými orchestrami. V Hiroshima Symphony Orchestra bol v rokoch 2008 – 2014 hlavným hosťujúcim dirigentom.
Okrem dirigentských a sólistických aktivít s orchestrami a účinkovaním v sólových recitáloch má Ewald Danel bohaté skúsenosti aj v oblasti komornej hry, ktoré získal predovšetkým ako primárius Slovenského kvarteta od r. 1986, od r. 1987 ako spoluzakladateľ Slovenského klavírneho tria. Stál pri zrode Kubínovho kvarteta (na violovom poste) a niekoľko rokov hral tiež v súbore Musica aeterna. V rokoch 1992 – 1996 pôsobil ako umelecký vedúci komorného orchestra mesta Bratislavy Cappella Istropolitana. Podieľa sa na rôznych projektoch v komorných ansámbloch doma i v zahraničí. V roku 2012 dostal Cenu Sebastian za mimoriadny prínos k odkazu diela J. S. Bacha.
Ako pedagóg pôsobil v rokoch 1987 – 1998 na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, v rokoch 1999 – 2003 a 2007 – 2009 bol hosťujúcim profesorom na Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music v Nagoyi v Japonsku. V r. 2001 viedol interpretačné majstrovské kurzy pre profesionálnych orchestrálnych hráčov na Affinis Music Festivale v Japonsku. V súčasnosti je pedagógom na Akadémii umení v Banskej Bystrici.