VIANOČNÝ KONCERT

Jana Kurucová

Hostia: Martin Gyimesi, Lúčnica

06. 12. 2017 - Slovenská filharmónia Bratislava

Jana Kurucová

Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová pochádza z dedinky Tvarožná pri Kežmarku. V rokoch 1997 – 2001 študovala odbor Cirkevná hudba, dirigovanie a spev na konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici. Do roku 2003 študovala operný spev na konzervatóriu v Bratislave. Následne získala dvojročné štipendium na Univerzite hudobného a dramatického umenia v Grazi (Rakúsko). Tu študovala operný spev u Agathy Kania a Gottfrieda Hornika. Jej prvé kroky na opernom javisku boli úlohy v Mozartových operách (Druhá dáma v Čarovnej flaute a Ramiro v Záhradníčke z lásky).

V sezóne 2005/2006 bola Jana Kurucová členkou mladého súboru Bavorskej štátnej opery v Mníchove pod vedením Zubina Methu, kde spievala Sandmännchena v Hänsel und Gretel, alebo Magd v Königskinder pod vedením Fabia Luisiho.

V rokoch 2006 – 2009 pôsobila v divadle v nemeckom Heidelbergu. Predstavila sa v niekoľkých Mozartových operách – ako Cherubín vo Figarovej svadbe, Idamante v Idomeneovi, Sesto v La clemenza di Tito, ale aj ako Charlotta vo Wertherovi (J. Massenet), Rosina v Barbierovi zo Sevilly (G. Rossini) a ďalších úlohách. Pôsobila aj na zimnom barokovom festivale v Schwetzingene, kde spievala Vivaldiho nohavicové postavy Megacle v L’olimpiade a Licio v Tito Manlio.

Od septembra 2009 je Jana Kurucová sólistkou Nemeckej opery v Berline (Deutsche Oper Berlin), kde účinkuje v množstve postáv: Rosina, Cherubín, Fenena (G. Verdi: Nabucco), Mercedes (G. Bizet: Carmen), Flora (G. Verdi: La Traviata), Zerlina, Mélisande (C. Debussy: Pélleas et Mélisande).

V Národnom divadle v Prahe sa predstavila ako Idamante v Mozartovom Idomeneovi. V septembri 2011 spievala v Teatro de la Maestranza v španielskej Seville v Mozartovej Figarovej svadbe.

V sezóne 2012/2013 spievala prvýkrát v Deutsche Oper Berlin rolu Maffia Orsiniho v Lucrezii Borgii (po boku Edity Gruberovej a Pavla Bršlíka), ako aj rolu Lišiaka v Janáčkovej opere Príhody Líšky Bystroušky, Meg Page vo Falstaffovi (G. Verdi), Suzuki v Madama Butterfly (G. Puccini) a Zerlinu v Donovi Giovannim (W. A. Mozart) ako hosť v Teatro Petruzzelli v Bari, tiež Ascania v Les Troyens (H. Berlioz). Vo februári 2013 debutovala na doskách SND ako Rosina v Barbierovi zo Sevilly. V máji 2013 sa po prvý raz predstavila slovenskému publiku v samostatnom recitáli v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy (agentúra Kapos). V auguste 2013 spievala v Pekingu Cherubína vo Figarovej svadbe.

V sezóne 2013/2014 debutovala Jana Kurucová ako Donna Elvira v Donovi Giovannim v Deutsche Oper Berlin, ako aj v Opere Oslo. V júni 2014 na festivale v Dortmunde slávila veľký úspech pod taktovkou Friedricha Haidera svoj debut ako Romeo v Belliniho I Capuleti e I Montecchi. Na konci sezóny bol rovnako úspešný aj jej debut v role Rosiny v drážďanskej Semperoper.

Okrem svojich povinností v Deutsche Oper Berlin, v sezóne 2014/2015 spievala prvýkrát rolu Elisabetty v opere Maria Stuarda v Ostrave, a debutovala ako Carmen (G. Bizet) v Štátnej opere v Prahe. Nasledovali ďalšie predstavenia v role Donny Elviry v Donovi Giovannim v Prahe a Bratislave.

V sezóne 2016/2017 bude okrem iného debutovať ako Urbain v Les Huguenots (G. Meyerbeer) po boku Juana Diega Flóreza a ako Dorabella v Cosi Fan Tutte (W. A. Mozart) v Deutsche Oper Berlin.

Popri opernom speve je Jana Kurucová žiadaná aj ako koncertná umelkyňa. K jej repertoáru patria okrem iného Vivaldiho Gloria, Mozartova Korunovačná omša, Beethovenova Omša C-Dur a Pergolesiho Stabat Mater. Vystúpila na koncertoch na Heidelberskom zámockom festivale, v Essenskej filharmónii, v Antverpách v Queen Elizabeth Hall a na Open Air festivale na Gendarmenmarkte v Berlíne.

www.janakurucova.de

 

Martin Gyimesi

Martin Gyimesi

Martin Gyimesi

Prvé dotyky s hudbou Martina Gyimesiho (1983) sa spájajú s dvanásťročným účinkovaním v Bratislavskom chlapčenskom zbore (1989 – 2001). V tom istom období (1989 – 1997) navštevoval ZUŠ, kde sa venoval hre na zobcovej flaute a altsaxofóne.
V rokoch 2005 – 2011 študoval na Konzervatóriu v Bratislave odbor operný spev u Gurgena Ovsepiana, neskôr (od 2012) navštevoval VŠMU v Bratislave v speváckej triede Ľubice Rybárskej.
Ešte počas štúdia sa stal členom speváckeho zboru Opery SND, kde postupne začal dostávať aj menšie sólistické príležitosti. Na pravidelné sólistické vystúpenia ho angažovala Štátna opera v Banskej Bystrici. V roku 2011 sa stal členom koncertného zoskupenia Ovsepianovci, o rok neskôr dostal ponuku zúčastniť sa na koncertnom uvedení slovenskej opery 66 sezón od Marka Piačeka.
V roku 2013 Martin Gyimesi získal angažmán v sólistickom súbore Opery SND a príležitostne hosťuje v Národnom divadle moravskosliezkom v Ostrave, v Štátnej opere Banskej Bystrici, v Štátnom divadle v Košiciach, v Národnom divadle v Prahe a na Novej scéne v Bratislave.
Jeho doterajší repertoár tvoria postavy: Don Riccardo (Ernani, G. Verdi), Nemorino (Nápoj lásky, G. Donizetti), Belmonte (Únos zo serailu, W. A. Mozart), Tamino (Čarovná flauta, W. A. Mozart), Don Ottavio (Don Giovanni, W. A. Mozart), Malcolm (Macbeth, G. Verdi), Delil (Johanka z Arku, G. Verdi), Ismael  (Nabucco, G. Verdi), Edmondo (Manon Lescaut, G. Puccini), Alan Campbell (Dorian Gray, Ľ. Čekovská, Bruno (Puritáni, Bellini), Tybalt (Rómeo a Júlia, Ch. Gounod),  Gróf Almaviva (Barbier zo Sevilly, G. Rossini), Ferrando (Così fan tutte, W. A. Mozart), Fenton (Falstaff, G. Verdi), Tinca a Gherardo (Triptych, G. Verdi), Kai (Príbeh Kaia a Gerdy, Sergej Banevič – pod patronátom A. Netrebko,  Junoš (Braniboři v Čechách, B. Smetana), Princ Sou-Chong (Zem úsmevov, F. Lehár), Ernesto (Don Pasquale, G. Donnizetti).

 

Zdroj: www.snd.sk, https://www.operamusica.com/artist/martin-gyimesi/

www.martingyimesi.com

 

 

Recenzie koncertu:

operaslovakia.sk

Jana Kurucová spievala nielen hlasom, ale aj celým srdcom

Mužský zbor Lúčnice, Slovenská filharmónia a Jana Kurucová predniesli áriu Romea z 1. dejstva tej istej Belliniho opery (Liet odel dolce incarco… La tremenda ultrice spada). Štíhla mezzosopranistka, postavou i oblečením pôsobila priam chlapčensky a iba umocnila dojem z Romeovej árie s nádhernými melodickými oblúkmi, frázovaním hodným obdivu a veľkým, prierazným, ohybným hlasom, ktorý ľahko zvládol všetky jemnosti ozdobného spevu, bez straty pohyblivosti v mezzosopránovej hĺbke. Jana Kurucová je skratka schopná spievať role od dramatického sopránu po takmer altové party. Viac tu.

operaplus.cz

Jana Kurucová vánočně v Bratislavě s hosty a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka

V árii Sesta Parto, parto ukázala Jana Kurucová, že nemecké javiská ju vyškolili v mozartovskom slohu, ktorý je jej blízky kombináciou lyriky a drámy, legatovým ťahom i virtuóznou koloratúrou. Náročnú áriu predniesla s citlivými výrazovými akcentmi, bohatou škálou dynamiky (nežné pianissimá i naplno znejúce forte), precíznymi ozdobami a behmi. Viac tu.

 

 

 

GENERÁLNÝ PARTNER

logo SLSP 1

 

HLAVNÝ PARTNER

SlovPosta small

 

PARTNERI

Screen Shot 2017-11-03 at 7.39.49

MEDIÁLNI PARTNERI

Screen Shot 2017-11-02 at 7.46.38      Screen Shot 2017-11-02 at 7.46.52

 

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY VIANOČNÝ KONCERT JANA KURUCOVÁ
hostia: Martin Gyimesi, tenor Spevácky zbor Lúčnica zbormajsterka: Elena Matušová Slovenská filharmónia dirigent: Jaroslav Kyzlink 6. 12. 2017 o 19. 30 h Slovenská filharmónia (Reduta) Bratislava P R O G R A M Wolfgang Amadeus MOZART (1756 – 1791) LA CLEMENZA DI TITO
  • Predohra
 
  • Parto, parto
ária Sesta z 1. dejstva J. Kurucová Charles–François GOUNOD (1818 – 1893) ROMÉO ET JULIETTE
  • Ouverture – Vérone vit jadis deux familles rivales
predohra a zbor z 1. dejstva spevácky zbor Lúčnica Vincenzo BELLINI (1801 – 1835) I CAPULETI E I MONTECCHI
  • È serbato a questo acciaro
ária Tebalda z 1. dejstva M. Gyimesi, orchester
  • Lieto del dolce incarco... La tremenda ultrice spada
ária Romea z 1.dejstva J. Kurucová, mužský zbor
  • Deserto è il luogo... chi sei tu, che ardisci
duet Romea a Tebalda z 2. dejstva J. Kurucová, M. Gyimesi, zbor p r  e  s  t  á  v  k a Vincenzo BELLINI (1801 – 1835) NORMA
  • Sinfonia
predohra Camille SAINT-SAËNS (1835 – 1921) SAMSON ET DALILA
  • Mon coeur s´ouvre à ta voix
ária Dalily z 2. dejstva J. Kurucová, M. Gyimesi Gioacchino ROSSINI (1792 – 1868) IL BARBIERE DI SIVIGLIA
  • Temporale
orchestrálne intermezzo
  • Ecco, ridente in cielo
        kavatína grófa Almavivu z 1. dejstva M. Gyimesi Pietro MASCAGNI (1863 – 1945) CAVALLERIA RUSTICANA
  • Intermezzo sinfonico
 
  • Regina coeli laetare
modlitba Santuzzy a dedinčanov J. Kurucová, zbor Adolph ADAM (1803 – 1856) O HOLY NIGHT (Cantique de Noël)          koleda na francúzsku poému Minuit, Chrétiens M. Gyimesi Johann Sebastian BACH (1685 – 1750) / Charles Gounod (1818 – 1893) AVE MARIA          latinská modlitba na Bachovo Preludium J. Kurucová, zbor a cappella John Francis WADE (1711 – 1786) ADESTE FIDELES          latinský vianočný hymnus J. Kurucová, M. Gyimesi, zbor Jana Kurucova in blue © Simon Pauly   https://www.youtube.com/watch?v=HmQZE_n3LGM https://www.youtube.com/watch?v=hWOkjaBqwMU https://www.youtube.com/watch?v=_rWthBVxmu0 https://www.youtube.com/watch?v=5p4DgzpCIZU https://www.youtube.com/watch?v=CNg7VGJI42Q