VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

PAVOL BRŠLÍK

Klavírny sprievod: Róbert Pechanec

05. 11. 2014 - Malá sála Slovenskej filharmónie, Bratislava

PAVOL BRŠLÍK

Pavol Bršlík je rodákom z Kysuckého Nového Mesta. Študoval na Akadémii umení v Banskej Bystrici u Doc. Vlasty Hudecovej. V roku 2000 sa stal víťazom speváckej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch. Vzdelanie si rozšíril v Opéra Studio CNIPAL v Marseilles a na majstrovských kurzoch u Yvonne Minton, Mady Mesplé, Mirelly Freni a Williama Matteuzziho.
V rokoch 2003 až 2006 pôsobil na scéne Štátnej opery v Berlíne, kde sa postupne predstavil v postavách Ferranda (Mozart, Così fan tutte), Tamina (Mozart, Čarovná flauta), Dona Ottavia (Mozart, Don Giovanni), Nemorina (Donizetti, Nápoj lásky), Kudrjáša (Janáček, Káťa Kabanová) a Jurodivého (Musorgskij, Boris Godunov). S mozartovskými rolami hosťoval v Teatro Verdi v Trieste, v Piccolo Teatro v Miláne v Théâtre de la Monnaie v Brusseli, na festivaloch v Glyndebourne, vo Viedni a v Aix-en-Provence. V parížskom Théâtre du Châtelet účinkoval ako Jaquino vo Fideliovi (Beethoven). V roku 2005 ho prestížny nemecký hudobný magazín Opernwelt vyhlásil za víťaza v kategórii Operný objav roka.
Od roku 2006 už ako umelec bez stáleho angažmánu účinkoval v Metropolitnej opere v New Yorku i na Salzburgskom festivale ako Don Ottavio, v ženevskom Grand Théâtre ako Alfred (Strauss, Netopier), v Royal Opera House v Londýne ako Tamino, a v Štátnej opere v Mníchove ako Idamante (Mozart, Idomeneo) a Lenskij (Čajkovskij, Eugen Onegin). V Théâtre du Châtelet spieval Evanjelistu v Jánovych pašiách (Bach). V Mníchove debutoval ako Gennaro v Donizettiho Lucrezii Borgii. Jeho javiskovou partnerkou bola slovenská diva Edita Gruberová. Po jej boku spieval v Mníchove a vo Viedni koncom roka 2010 Alfreda v Traviate a v berlínskej Deutsche Oper Macduffa (Verdi, Macbeth). V Los Angeles sa pod taktovkou Gustava Dudamela predstavil ako Don Ottavio v netradičnej inscenácii Dona Giovanniho. Nedávno interpretoval Lenského v Londýne, znovu Gennara v Mníchove a Tamina v berlínskej Štátnej opere. Vlani na Veľkonočnom festivale v Baden-Badene spieval Tamina a v rovnakej produkcii ho oslavoval Paríž v Opéra Bastille.
V sezóne 2012/2013 sa stal členom súboru opery v Zürichu, kde už stvárnil Števu (Janáček, Jej pastorkyňa), Dona Ottavia, Fausta (Gounod), Nadira (Bizet, Lovci perál) i Donizettiho Roberta Devereux. V tejto sezóne o.i. bude spievať Alfreda a Nemorina v Zürichu, Edgarda (Donizetti, Lucia di Lammermoor) v Mníchove a Tamina v Berlíne a v Londýne.
Pravidelne vystupuje pod taktovkou osobností, ako sú Riccardo Muti, Simon Rattle či Kurt Masur. Medzi najvýznamnejšie koncertné skúsenosti Pavla Bršlíka patrí spolupráca s Kurtom Masurom na Janáčkovej Glagolskej omši v rámci festivalu BBC Proms či s Emmanuellom Haïmom na Händelovom Il trionfo del tempo (CD Virgin Classics). S Berlínskymi filharmonikmi pod vedením Simona Rattla spieval Narrabotha (R. Strauss, Salome) v Berlíne a Salzburgu. V auguste s veľkým úspechom vystúpil na Schubertiade v Rakúsku.
Slovenskí operní fanúšikovia mohli Pavla Bršlíka vidieť na doskách SND v postavách Tamina a Nemorina či Dona Ottavia. V máji 2012 sa v Bratislave predstavil samostatným recitálom v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy, ktorý hudobná kritika zaradila medzi udalosti sezóny.
Pavol Bršlík v interpretačnej spolupráci s renomovaným slovenským klaviristom Róbertom Pechancom významne prispeli aj do slovenskej diskografie CD-nahrávkou piesní Mikuláša Schneidra-Trnavského pod názvom: Songs (Viva Musica! Records, 2014).

Róbert Pechanec

Narodil sa v Žiline, kde študoval na štátnom konzervatóriu v triedach prof. Antona Kállaya a prof. Dariny Švárnej. V štúdiu pokračoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede doc. Daniela Buranovského.
Už počas štúdia na konzervatóriu sa začal venovať spolupráci so spevákmi. V roku 1990 aktívne absolvoval Majstrovské kurzy pre spev so sprievodom klavíra pod vedením Brigitte Fassbaender a Wolframa Riegra. Dôkazom tejto úspešnej spolupráce sú mnohé ocenenia z domácich i zahraničných súťaží (súťaž M. Schneidera-Trnavského, súťaž Belvedere Wettbewerb, 2. medzinárodná súťaž Lucie Popp). V rokoch 2004 a 2005 získal cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, v roku 2008 cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidera-Trnavského v Trnave.
Koncertoval v Belgicku, Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Švajčiarsku a Taliansku. V rokoch 2000 až 2004 pôsobil na Wexfordskom opernom festivale ako korepetítor a šéf naštudovania vo viacerých produkciách. Taktiež v rámci festivalu účinkoval na piesňových recitáloch s poprednými sólistami tohto festivalu (Daniela Bruera, Igor Tarassov, Konstantin Andreev, Jekaterina Gubanova, Tatiana Monogarova, Larisa Kostiuk, Markus Werba, Brandon Jovanovich).
Z pravidelných komorných partnerov spomenieme sopranistku Adrianu Kučerovú, s ktorou vystúpil na viacerých koncertoch doma i v zahraničí  (Paríž, Monte Carlo, Brusel, Salzburg, Malta, festival Toulouse d´ete v Toulouse), tenoristu Pavla Bršlíka s ktorým úspešne vystúpili v roku 2007 na koncertoch v Berlínskej štátnej opere, kráľovskej opere La Monnaie v Bruseli, v roku 2008 spoločne s A. Kučerovou na koncerte v národnej opere v Bordeaux a v marci 2011 na recitáli v opere v Štrasburgu. V máji 2014 spoločne s Pavlom Bršlíkom vydali CD Mikuláš Schneider-Trnavský: Songs. Treba tiež spomenúť basistu Štefana Kocána, s ktorým vystupoval vo Viedni, Paríži a v roku 2007 na festivale Pražská jar.
V roku 2009 spoločne so sólistkou pražského národného divadla, sopranistkou Máriou Fajtovou, absolvoval úspešný cyklus koncertov v Kambodži, na počesť osláv 50. narodenín Kambodžského kráľa Norodoma Sihamoniho, a v novembri toho istého roku so sólistami Sabrinou Morales a Frenandom Ciuffom absolvoval turné v Mexiku.
Spoločne s Máriou Fajtovou v roku 2009 nahrali pre spoločnosť ARCODIVA komorné CD s názvom Pensive Songs.
V rokoch 2002, 2003, 2005 a 2009 pôsobil na Opernwerkstatt Laubach a Sigriswil s Verenou Keller, čo mu prinieslo spoluprácu s operou vo Frankfurte nad Mohanom v produkciách Káťa Kabanova, Jenůfa, Piková dáma a Chovanščina.
Od roku 1999 pôsobí ako pedagóg na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V rámci cyklu Veľké slovenské hlasy už sprevádzal Štefana Kocána a Adrianu Kučerovú a pričinil sa o veľký úspech týchto koncertov.

Napísali o koncerte

Láska tovariša – život potoka, v podaní Pavla Bršlíka a Róberta Pechanca
Aj keď sa zdá, že komorná vokálna interpretácia je na Slovensku raritou, nie je to tak. Pripomeňme „zlatú generáciu“ operných sólistov SND, kedy mal takmer každý z nich zásobu vokálnych cyklov slovenských (a svetových) autorov. Viac tu.
Schubert ve špičkovém provedení nejlepšího slovenského tenoristy
Interpretácia piesňovej literatúry nemá na Slovensku veľkú tradíciu. Len zopár spevákov sa jej venovalo (venuje?) systematicky…
V tejto chvíli však predsa len svitá istá nádej. Komornému vokálnemu muzicírovaniu v pripravovanom cykle otvára dvere Opera Slovenského národného divadla. A predovšetkým by som rád uveril, že novým impulzom k slovenskej „renesancii“ žánru sa stal piesňový večer tenoristu Pavla Bršlíka a klaviristu Róberta Pechanca. Silnejšiu inšpiráciu pre posilnenie potreby venovať sa piesňovej literatúre, ako bol stredajší večer v Malej sále Slovenskej filharmónie (usporiadateľom bola agentúra KAPOS concerts, ktorej patrí potlesk postojačky za dramaturgickú a interpretačnú voľbu), si vôbec neviem predstaviť. Viac tu.
Vandrujúci tovariš Pavol Bršlík
Večery piesňových cyklov patria k „fajnšmekerským“ koncertným žánrom. Je nesmierne náročné vystavať sled vokálno-klavírnych miniatúr do podoby, ktorá by udržala poslucháča v plnej koncentrácii. Šesťdesiat minút s Pavlom Bršlíkom – vandrujúcim tovarišom túžiacim po láske krásnej mlynárky – však uplynulo rýchlejšie než voda v potoku, ktorý je popri nešťastnom mládencovi druhým protagonistom Schubertovho opusu. Viac tu.

 

DIE (WUNDER)SCHÖNE MÜLLERIN
V rámci cyklu „Veľké slovenské hlasy“ sa 5. 11. v Malej sále Slovenskej filharmónie opätovne predstavil Pavol Bršlík, pričom tentoraz sa na program jeho recitálu dostal jeden z vrcholných piesňových cyklov, Die schöne Müllerin op. 25 D 795, alebo Krásna mlynárka, Franza Schuberta na text Wilhelma Müllera. … A na Slovensku, ktoré v súčasnosti, žiaľ, „netrpí“ častým uvádzaním piesňovej tvorby ako takej, to v tomto prípade platí dvojnásobne. Schubertova Krásna mlynárka k nám v kompletnej podobe zavítala azda až po desaťročiach a – očarila. Viac tu.

Celý text piesňového cyklu

Franz Schubert: Die schöne Müllerin

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

PAVOL BRŠLÍK
Klavírny sprievod: Róbert Pechanec

5.11.2014 o 19.30 h

Malá sála Slovenskej filharmónie, Bratislava

© Tanja Niemann

© Tanja Niemann

 

Program koncertu

Franz Schubert (1797-1828)
Die schöne Müllerin (Op. 25, D 795)

Text: Wilhelm Müller (1794-1827)

1. Das Wandern – Na cestu
2. Wohin? – Kam?
3. Halt! – Zastávka
4. Danksagung an den Bach – Vďačnosť potoku
5. Am Feierabend – Oddych
6. Der Neugierige – Zvedavosť
7. Ungeduld – Netrpezlivosť
8. Morgengruß – Ranný pozdrav
9. Des Müllers Blumen – Mlynárove kvety
10. Tränenregen – Dážď sĺz
11. Mein! – Moja!
12. Pause – Prestávka
13. Mit dem grünen Lautenbande – Zelená stuha
14. Der Jäger – Poľovník
15. Eifersucht und Stolz – Žiarlivosť a hrdosť
16. Die liebe Farbe – Obľúbená farba
17. Die böse Farbe – Zlá farba
18. Trockne Blumen – Zvednuté kvety
19. Der Müller und der Bach – Mlynár a potok
20. Des Baches Wiegenlied – Uspávanka potoka

• Slovenské názvy piesní sme zosúladili s prekladom štúdie Borisa Kremneva.