VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

PAVOL BRŠLÍK

Klavírny sprievod: Róbert Pechanec

23. 11. 2022 - Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Bratislava

PAVOL BRŠLÍK

Nedávno sa tenorista Pavol Bršlík po prvý raz predstavil ako Princ v Dvořákovej Rusalke nielen na scéne Opery SND, ale bol to aj svetový debut. Nielen speváckym, ale aj hereckým umením si podmanil publikum a isto po ňom v tejto role siahnu mnohé divadlá.

Radi sme svedkami Bršlíkovho rastu, a preto sa snažíme mapovať jeho vývoj na našich koncertoch. Usporiadali sme s ním už viac koncertov, a vždy to bolo niečo iné. Od roku 2012, keď to bol ľahší recitál s obľúbeným piesňovým a operným programom, ktorý hudobná kritika zaradila medzi udalosti sezóny, sme sa odrazili k Schubertovým (Krásna mlynárka – 2014) a Straussovým piesňam (Straussove piesne- 2018). V novembri bude ďalšia príležitosť vychutnať si jeho spevácke umenie, kde zaznejú aj mnohé árie z opier, ktoré nie sú v repertoároch našich divadiel a populárne koncertné piesne.

Získať Pavla na koncert nie je ľahké, lebo krúži po celom svete, aj keď ho pandémia pribrzdila. Vyťažilo z toho slovenské publikum, ktoré ho viac ráz mohlo zažiť v opere La traviata (Verdi) a premiérovo ako Princa v Rusalke.

Pavol Bršlík je rodákom z Kysuckého Nového Mesta. Študoval na Akadémii umení v Banskej Bystrici u Doc. Vlasty Hudecovej. V roku 2000 sa stal víťazom speváckej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch. Vzdelanie si rozšíril v Opéra Studio CNIPAL v Marseille a na majstrovských kurzoch u Yvonne Minton, Mady Mesplé, Mirelly Freni a Williama Matteuzziho.

V rokoch 2003 až 2006 pôsobil Pavol Bršlík na scéne Štátnej opery v Berlíne, kde sa postupne predstavil v postavách Ferranda (Mozart, Così fan tutte), Tamina (Mozart, Čarovná flauta), Dona Ottavia (Mozart, Don Giovanni), Nemorina (Donizetti, Nápoj lásky), Kudrjáša (Janáček, Káťa Kabanová) a Jurodivého (Musorgskij, Boris Godunov).

S mozartovskými rolami hosťoval v Teatro Verdi v Trieste, v Piccolo Teatro v Miláne v Théâtre de la Monnaie v Brusseli, na festivaloch v Glyndebourne, vo Viedni a v Aix-en-Provence. V parížskom Théâtre du Châtelet účinkoval ako Jaquino vo Fideliovi (Beethoven). V roku 2005 ho prestížny nemecký hudobný magazín Opernwelt vyhlásil za víťaza v kategórii Operný objav roka.

Od roku 2006 Pavol Bršlík už ako umelec bez stáleho angažmánu účinkoval v Metropolitnej opere v New Yorku i na Salzburgskom festivale ako Don Ottavio, v ženevskom Grand Théâtre ako Alfred (Strauss, Netopier), v Royal Opera House v Londýne ako Tamino, a v Štátnej opere v Mníchove ako Idamante (Mozart, Idomeneo) a Lenskij (Čajkovskij, Eugen Onegin). V Théâtre du Châtelet spieval Evanjelistu v Jánovych pašiách (Bach). V Mníchove debutoval ako Gennaro v Donizettiho Lucrezii Borgii. Jeho javiskovou partnerkou bola slovenská diva Edita Gruberová. Po jej boku spieval v Mníchove a vo Viedni koncom roka 2010 Alfreda v Traviate a v berlínskej Deutsche Oper Macduffa (Verdi, Macbeth).

V Los Angeles sa pod taktovkou Gustava Dudamela predstavil ako Don Ottavio v netradičnej inscenácii Dona Giovanniho. Nedávno interpretoval Lenského v Londýne, znovu Gennara v Mníchove a Tamina v berlínskej Štátnej opere. Vlani na Veľkonočnom festivale v Baden-Badene spieval Tamina a v rovnakej produkcii ho oslavoval Paríž v Opéra Bastille.

V sezóne 2012/2013 sa stal členom súboru opery v Zürichu, kde už stvárnil Števu (Janáček, Jej pastorkyňa/Jenufa), Dona Ottavia, Fausta (Gounod), Nadira (Bizet, Lovci perál) i Donizettiho Roberta Devereux. V tejto sezóne o.i. bude spievať Alfreda a Nemorina v Zürichu, Edgarda (Donizetti, Lucia di Lammermoor) v Mníchove a Tamina v Berlíne a v Londýne.

Pavol Bršlík pravidelne vystupuje pod taktovkou osobností, ako sú Riccardo Muti, Simon Rattle či Kurt Masur. Medzi najvýznamnejšie koncertné skúsenosti Pavla Bršlíka patrí spolupráca s Kurtom Masurom na Janáčkovej Glagolskej omši v rámci festivalu BBC Proms či s Emmanuellom Haïmom na Händelovom Il trionfo del tempo (CD Virgin Classics). S Berlínskymi filharmonikmi pod vedením Simona Rattla spieval Narrabotha (R. Strauss, Salome) v Berlíne a Salzburgu. V auguste s veľkým úspechom vystúpil na Schubertiade v Rakúsku.

Okrem koncertov v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy, slovenskí operní fanúšikovia mohli Pavla Bršlíka vidieť na doskách SND v postavách Tamina a Nemorina, Dona Ottavia a naostatok v La Traviate a v Rusalke.

 

RÓBERT PECHANEC

Študoval na Štátnom konzervatóriu v Žiline a na VŠMU v Bratislave v triede prof. Daniela Buranovského, ArtD. Ukončil doktorandské štúdium v triedach prof. Ľudovíta Marcingera a prof. Mariána Lapšanského. Spolupráci so spevákmi sa venoval už počas štúdia a absolvoval majstrovské kurzy pre spev so sprievodom klavíra. Za svoje výkony získal mnohé ocenenia. V rokoch 2004, 2005 a 2017 dostal cenu za najlepšiu klavírnu spoluprácu na medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, v roku 2008 cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidra-Trnavského v Trnave.

Koncertoval v Belgicku, Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA. V rokoch 2000 až 2004 pôsobil na Wexfordskom opernom festivale ako korepetítor a šéf naštudovania vo viacerých produkciách. Pravidelne sprevádza našich spevákov – Adrianu Kučerovú, Pavla Bršlíka, Teréziu Kružliakovú, Martinu Masarykovú, Štefana Kocána. Dlhoročne spolupracuje s agentúrou Kapos concerts, kde sprevádzal spevákov v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy.

 

GENERÁLNY PARTNER KONCERTU

PARTNERI KONCERTU

Recenzie minulých koncertov

Láska tovariša – život potoka, v podaní Pavla Bršlíka a Róberta Pechanca
Aj keď sa zdá, že komorná vokálna interpretácia je na Slovensku raritou, nie je to tak. Pripomeňme „zlatú generáciu“ operných sólistov SND, kedy mal takmer každý z nich zásobu vokálnych cyklov slovenských (a svetových) autorov. Viac tu.

Schubert ve špičkovém provedení nejlepšího slovenského tenoristy
Interpretácia piesňovej literatúry nemá na Slovensku veľkú tradíciu. Len zopár spevákov sa jej venovalo (venuje?) systematicky…
V tejto chvíli však predsa len svitá istá nádej. Komornému vokálnemu muzicírovaniu v pripravovanom cykle otvára dvere Opera Slovenského národného divadla. A predovšetkým by som rád uveril, že novým impulzom k slovenskej „renesancii“ žánru sa stal piesňový večer tenoristu Pavla Bršlíka a klaviristu Róberta Pechanca. Silnejšiu inšpiráciu pre posilnenie potreby venovať sa piesňovej literatúre, ako bol stredajší večer v Malej sále Slovenskej filharmónie (usporiadateľom bola agentúra KAPOS concerts, ktorej patrí potlesk postojačky za dramaturgickú a interpretačnú voľbu), si vôbec neviem predstaviť. Viac tu.

Vandrujúci tovariš Pavol Bršlík
Večery piesňových cyklov patria k „fajnšmekerským“ koncertným žánrom. Je nesmierne náročné vystavať sled vokálno-klavírnych miniatúr do podoby, ktorá by udržala poslucháča v plnej koncentrácii. Šesťdesiat minút s Pavlom Bršlíkom – vandrujúcim tovarišom túžiacim po láske krásnej mlynárky – však uplynulo rýchlejšie než voda v potoku, ktorý je popri nešťastnom mládencovi druhým protagonistom Schubertovho opusu. Viac tu.

DIE (WUNDER)SCHÖNE MÜLLERIN
V rámci cyklu „Veľké slovenské hlasy“ sa 5. 11. v Malej sále Slovenskej filharmónie opätovne predstavil Pavol Bršlík, pričom tentoraz sa na program jeho recitálu dostal jeden z vrcholných piesňových cyklov, Die schöne Müllerin op. 25 D 795, alebo Krásna mlynárka, Franza Schuberta na text Wilhelma Müllera. … A na Slovensku, ktoré v súčasnosti, žiaľ, „netrpí“ častým uvádzaním piesňovej tvorby ako takej, to v tomto prípade platí dvojnásobne. Schubertova Krásna mlynárka k nám v kompletnej podobe zavítala azda až po desaťročiach a – očarila. Viac tu.

Bratislava: Pavol Breslik odhalil svoji komorní tvář
Bolo to kedysi na jeseň roku 1997, keď sa v koncertnom uvedení Donizettiho Cateriny Cornaro v podaní dávno nejestvujúcej Komornej opery objavil v postavičke Rytiera neznámy blondiak z Kysúc. „Iskierka nádeje preskočila vo výstupe úplne mladého Pavla Bršlíka…“, napísal som vtedy v recenzii do Hudobného života. Vôbec netušiac, že v 18-ročnom študentovi je zakuklený neskorší tenorový protagonista najvýznamnejších svetových operných scén a festivalov. Viac tu.

Koncert Pavla Bršlíka v Bratislave
Sú tenoristi, ktorí si myslia, že na city publika sa dá zaútočiť len spievaním Nessun dorma alebo Di quella pirra. Tí rozumnejší, ktorí dokážu odolať tlaku manažérov či vlastnej ješitnosti, vedia, že to tak nie je. Medzi nich patrí aj Slovák Pavol Bršlík, ktorý sa ako v poradí druhý predstavil v Redute v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy organizovanom agentúrou Kapos (v spolupráci s agentúrou House of Music) 5. júna. Viac tu.

Až do hĺbky srdca – Pavol Bršlík uchvátil publikum v Slovenskej filharmónii

Agentúra Kapos, ktorá pripravila prvý sólový recitál medzinárodne uznávaného tenoristu Pavla Bršlíka na Slovensku už pred 6 rokmi, po tretíkrát pozvala tohto umelca do svojho cyklu Veľké slovenské hlasy v Slovenskej filharmónii. Bršlík si pre tento koncert vybral piesne Richarda Straussa pre sólový hlas a orchester. Jeho partnerom bola Slovenská filharmónia a český dirigent Robert Jindra. Umelec so zvučným menom ručil za kvalitu koncertu, a tak si mohol dovoliť aj náročný program. Viac tu.

Pavol Bršlík v Bratislave spieval labutie – aj iné – piesne Richarda Straussa

Bršlíkova vrúcnosť, oduševnenosť, hĺbka srdca – tým aj jedinečné prežívanie obsahu jednotlivých piesní, cit pre komornú vokálnu interpretáciu, príkladná artikulácia, vrátane špecifík nemeckej výslovnosti, tentokrát zneli z pódia v súlade s vokálnym majstrovstvom tenoristu, s jeho istotou, veľkosťou tónu a tým aj vyrovnanou technikou vo všetkých hlasových polohách – hoci najmä v prvej polovici koncertu musel doslova zápasiť so silným zvukom orchestra. Viac tu.

Pavol Bršlík si za Richardem Straussem zvolil náročnější cestu

Súkromná Agentúra Kapos už vyše sedem rokov organizuje dva veľkolepé a kvalitatívne porovnateľné koncertné cykly. Vďaka Veľkým slovenským hlasom sme spoznali domácu špičku, väčšmi angažovanú v zahraničí než doma. Cyklu Svetové operné hviezdy zasa vďačíme za viac než tucet sólistov, prichádzajúcich z najvýznamnejších scén operného sveta. Môže len potešiť prípadná dilema usporiadateľa (návštevník ju tak mohol vnímať), do ktorej z vyššie spomenutých kategórií zaradiť protagonistu pondelkového piesňového recitálu, tenoristu Pavla Bršlíka. Bez mihnutia oka patrí do oboch. Viac tu.

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY
PAVOL BRŠLÍK

Slovenská filharmónia
klavírny sprievod: Róbert Pechanec
23. 11.2022 o 19.30 h
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Bratislava

 

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart: Fuor del mar

ária Idomenea z 2. dejstva rovnomennej opery

Antonín Dvořák: Písně milostné (Gustav Pfleger-Moravský) op. 83          

piesňový cyklus

  1. Ó naší lásce nekvete to vytoužené štěstí
  2. V tak mnohém srdci mrtvo jest
  3. Kol domu se ted’ potácím
  4. Já vím, že v sladké naději
  5. Nad krajem vévodí lehký spánek
  6. Zde v lese u potoka
  7. V té sladké moci očí tvých
  8. Ó duše drahá, jedinká

Antonín Dvořák: Vidino divná, přesladká…. Vím, že jsi kouzlo….

ária Princa z 1. dejstva opery Rusalka

P R E S T Á V K A

Joaquín Turina: Poema en forma de canciones

(Ramón de Campoamor) piesňový cyklus

  1. Dedicatoria (klavír sólo)
  2. Nunca olvida
  3. Cantares
  4. Los dos miedos
  5. Las locas por amor

Gaetano Donizetti: Tombe degl´avi miei… Fra poco a me ricovero

ária Edgarda z 3. dejstva opery Lucia di Lammermoor

Jules Massenet: Ah! fuyez, douce image

ária Chevaliera des Grieux z 3. dejstva opery Manon

Francesco Paolo Tosti: Výber piesní

Emmerich Kálmán: Zwei Märchenaugen

ária Fedju Palinského (Fedja Palinski) z 2. dejstva operety Cirkusová princezná

Franz Lehár: Freunde das Leben ist Lebenswert

ária kapitána Octavia (Octavio) z 1. dejstva operety Giuditta