VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

Jana Kurucová a Slávka Zámečníková

Klavírny sprievod: Róbert Pechanec

01. 01. 1970 -

Jana Kurucová a Slávka Zámečníková

Milí priatelia a fanúšikovia operného spevu,

z dôvodov na strane usporiadateľa sa koncert odkladá a jeho realizátorom bude Slovenská filharmónia. Nový termín oznámime čo najskôr.


 

Koncert mladých slovenských operných speváčok, aktuálne sólistiek Štátnej opery v Hamburgu/Jana Kurucová a Viedenskej štátnej opery/ Slávka Zámečníková usporadúvame v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy, kde sa sústreďujeme na slovenských operných spevákov, ktorí sa presadili a úspešne pôsobia v zahraničí.

S obidvoma speváčkami sme už pripravili koncerty a obidve sme predstavili ako prví slovenskému publiku: Janu Kurucovú v r. 2013, neskôr i na Vianočnom koncerte v r. 2017, Slávku Zámečníkovú na Adventnom koncerte 2019, neskôr v koncerte pre BHS 2020 a naostatok v júni 2022 s Petrom Kellnerom.

Naším cieľom je sledovať vývoj týchto speváčok a prinášať ich slovenskému publiku, keďže z rozličných – časových a organizačných dôvodov – sa ťažšie dostávajú na naše popredné scény. Jana Kurucová už účinkovala aj na scéne Opery SND, ale scénický debut Slávky Zámečníkovej ešte len príde v role Paminy v Čarovnej flaute. Sporadicky, nie však programovo, sa tieto speváčky vyskytujú aj na koncertných pódiách slovenských miest. My sa im hodláme venovať programovo a priebežne ukazovať slovenskému publiku ich repertoárový vývin.

 

JANA KURUCOVÁ

© Simon Pauly

Jana Kurucová z Tvarožnej pri Kežmarku študovala odbor Cirkevná hudba, dirigovanie a spev na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici. Neskôr absolvovala pedagogické minimum v opernom speve na konzervatóriu v Bratislave. Následne získala dvojročné štipendium na Univerzite hudobného a dramatického umenia v Grazi (Rakúsko). Tu študovala operný spev u Agathy Kania a Gottfrieda Hornika. Jej prvé kroky na opernom javisku boli úlohy v Mozartových operách (Druhá dáma v Čarovnej flaute a Ramiro v Záhradníčke z lásky)

V sezóne 2005/2006 bola členkou Bavorskej štátnej opery pod vedením Generálneho dirigenta Zubinho Methu, kde spievala Sandmännchen v Hänsel und Gretel, alebo Magd v Königskinder pod vedením Fabia Luisiho.

V rokoch 2006/2009 pôsobila v divadle v Heidelbergu. Predstavila sa v Mozartových operách ako Cherubín vo Figarovej svadbe,  Idamante v Idomeneovi, Sesto v La clemenza di Tito, ďalej ako Charlotta vo Wertherovi (J. Massenet), Rosina v Barbierovi zo Sevilly ​(G. Rossini) a mnohých iných. Pôsobila na zimnom barokovom festivale v Schwetzingen, kde spievala Vivaldiho nohavicové postavy ako Megacle v L’Olympiade, Licio v Tito Manlio…. Jej koncertné vystúpenia boli na Heidelbergskom zámockom festivale, s Essenskou filharmóniou, v Antverpách v Queen Elisabeth Hall, Open Air na Gendarmentmarkt v Berline…

Od septembra 2009 bola sólistkou Deutsche Oper Berlin, kde účinkovala v množstve postáv. Rosina, Cherubín, Fenena (Nabucco, G. Verdi), Mercedes (Carmen, G. Bizet), Flora (La Traviata, G. Verdi), Zerlina (Don Giovanni, W. A. Mozart), Mélisande (Pélleas et Mélisande, C. Debussy).

Účinkovala aaj ako Idamante v Národnom divadle v Prahe. V septembri 2011 spievala v Teatro de la Maestranza v Seville (Španielsko) vo Figarovej svadbe.

V sezóne 2012/2013 spievala po prvýkrát v Deutsche Oper Berlin rolu Maffia Orsiniho v Lucrezii Borgii (G. Donizetti; po boku Edity Gruberovej a Pavla Bršlíka), ako aj rolu Líšky v Janáčkovej opere Příhody Líšky Bystroušky, Meg Page voFalstaffovi (G. Verdi), Suzuki v Madama Batterfly (G. Puccini), a tiež Zerlinu ako hosť v Teatro Petruzzelli v Bari.

V sezóne 2013 sa úspešne predstavila v Pekingu ako Cherubín vo Figarovej svadbe  a v marci 2014 debutovala ako Donna Elvira v opere Don Giovanni v Berlíne ako aj v Opere Oslo. V júni 2014 pri príležitosti Festivalu v Dortmunde oslávila s veľkým úspechom pod taktovkou Friedricha Haidera debut ako Romeo v Belliniho opere Capuletovci a Montekovci. Na konci sezóny bol rovnako úspešný aj jej debut v drážďanskej opere ako Rosina v Barbierovi zo Sevilly.

Okrem svojich povinností v Deutsche Oper Berlin, v sezóne 2014/2015 spievala po prvýkrát rolu Elisabetty v opere Maria Stuarda v Ostrave a debutovala ako Carmen v Štátnej opere v Prahe. Nasledovali ďalšie predstavenia ako Donna Elvirav Donovi Giovannim v Prahe, Berlíne a Bratislave. V roku 2016 debutovala ako Sesto v opere Giulio Cesare (G. F. Händel) a predstavila sa v Baden-Badene ako Martha v Boitovom Mefistofeleovi. Taktiež debutovala Dorabella v Cosi fan tutte (W. A. Mozart)  v Deutsche Oper Berlin a japonskému publiku sa predstavila ako Cherubín v New National Theatre v Tokiu. V máji 2015 spievala úlohu Isoliera v Grófovi Orym (G. Rossini) spolu s Lawrenceom Brownleem a Jessicou Pratt na Festivale hudby Klangvokal v Dortmunde.  V septembri sa predstavila na festivale Dvořáková Praha po boku Christine Opolais, Richarda Sameka a René Papeho v Stabat Mater od Antonína Dvořáka.

V máji 2018 sa predstavila ako Marta v Boitovom Mefistofeleovi po boku Josepha Calleju a Erwina Schrotta v Bavorskej štátnej opere a spievala rolu Elisabetty v Marii Stuarde po boku Diany Damrau a Javiera Camarenu v Deutsche Oper Berlin, kde taktiež debutovala ako Siebel v Gounodovom Faustovi. Na jeseň 2018 debutovala ako Prinz Orlovskyv Netopierovi (J. Strauss).

V januári 2019 debutovala ako Muse/Nicklausse v Hoffmannovych poviedkach v Deutsche Oper Berlin. V rovnakom čase sa predstavila ako Carmen v Národnom divadle v Prahe a v Slovenskom národnom divadle v Bratislave. V apríli v Prahespievala altový part v Dvořákovej Stabat Mater.

Od sezóny 2019/2020 je stálou členkou Štátnej opery v Hamburgu, kde sa doteraz predstavila ako Cherubín, Brigittav Mrtvom meste (E. W. Korngold) a v postave Hänsel v Hänsel und Gretel (E. Humperdinck) , naďalej účinkovala v Deutsche Oper Berlin ako Fenena, Prinz Orlofsky a Hänsel.

Vo februári 2020 spievala rolu Donny Elviry  Grazi a rolu Dorabelly v Drážďanoch. V septembri otvorila spolu s Kentom Naganom a Frankom Castorfom novú sezónu Hamburgskej opery produkciou Molto Agitato.

V apríli 2021 pracovala na koncertnom cykle ARTE CONCERT: EUROPE @ HOME po boku Daniela Hope, kde predstavila svoju krajinu: Slovensko rôznymi piesňami. V júni debutovala ako Preziosilla v Sile osudu (G. Verdi) v Berlíne.

Príležitostne hosťuje aj na Slovensku. Naostatok spievala v SND s veľkým úspechom Ježibabu a Cudziu kňažnú v Rusalke. Ako Kňažná získala oslavné kritiky aj v koncertnom predvedení Rusalky s Českou filharmóniou. Nedávno zahviezdila v role Líšky v Janáčkovej opere Líška Bystrouška v Theater an der Wien.

Viac info tu.

Recenzie z predchádzajúcich koncertov Jany Kurucovej usporiadaných agentúrou KAPOS:

https://operaplus.cz/jana-kurucova-vysklonovala-tema-lasky/

https://kultura.sme.sk/c/6801997/dalsi-naozaj-velky-slovensky-hlas.html#ixzz3vXbo9rej

https://operaslovakia.sk/jana-kurucova-spievala-nielen-hlasom-ale-aj-celym-srdcom/

https://operaplus.cz/jana-kurucova-vanocne-bratislave-hosty-taktovkou-jaroslava-kyzlinka/?pa=1

 

SLÁVKA ZÁMEČNÍKOVÁ

© Peter Frolo

Po úspešnom pôsobení v berlínskej Štátnej opere/Staatsoper Unter den Linden je Slávka Zámečníková už druhú sezónu členkou súboru vo Viedenskej štátnej opere, kde v októbri 2020 úspešne debutovala ako Norina v Donizettiho opere Don Pasquale a koncom sezóny 2020/2021 vyvolala veľký medzinárodný ohlas v hlavnej úlohe v Monteverdiho Korunovácii Poppey/L’incoronazione di Poppea pod taktovkou Pabla Heras-Casado, keď ju hudobná kritika označila dokonca za novú Netrebko. Objavila sa aj vo vedľajších rolách ako Frasquita v Carmen, Bizet, a Nannetta vo Falstaffovi, Verdi.

Na začiatku sezóny 2021/2022 si v druhej sérii zopakovala úspešnú Poppeu a čaká ju ďalšia veľká premiéra v Monteverdiho Orfeovi, kde stvárni Euridiku, taktiež v hudobnom naštudovaní Pabla Heras-Casado.  Okrem toho sa v decembri 2021 vrátila k Norine, v Pucciniho Bohéme si zaspievala Musettu, ďalej Sophie v Massenetovom Wertherovi, Hanne v Haydnovom oratóriu Ročné obdobia, Paminu v detskej Čarovnej flaute, Mozart, či sopránový part v projekte Mahler live a Euridiku v Orfeovi, Monteverdi.

Väzby s Berlínom však nepretrhla. V novembri 2021 tam spievala Poľovníčku/Chasseressev opere Hippolyte et Arice, J. Ph. Rameau, v apríli 2022 v berlínskej Štátnej opere debutovala v role Donny Anny v novom naštudovaní Dona Giovanniho, Mozart, pod taktovkou Daniela Barenboima a na Májový festival vo Wiesbadene sa vrátila ako Contessa v Mozartovej Figarovej svadbe.

V aktuálnej sezóne 2022/23 už vo Viedni debutovala ako Micaela (Carmen), vo februári 2023 sa predstaví v role Marzeline (Fidelio). Mimo Viedne stvárnila v Berlíne Poppeu, v Paríži ju čaká Musetta. V SND bude debutovať ako Pamina v Mozartovej Čarovnej flaute.

Niečo z minulosti: V sezóne 2019/20 sa v Štátnej opere v Berlíne predstavila ako Nannetta vo Falstaffovi, Verdi, pod taktovkou Zubina Mehtu, a debutovala v role Dircé v Cherubiniho opere Médée. V rámci operného štúdia (2017-2019) v berlínskej Štátnej opere spievala 1. Dámu v Čarovnej flaute, Mozart, Miss Jessel v Turn of the Screw, Benjamin Britten, Floru Bervoix vo Verdiho Traviate, Hlas jastraba/Stimme des Falken, v Žene bez tieňa, Richard Strauss, a Poľovníčku. Rovnako sa vrátila do pražského Národného divadla ako Sophie, kde v tejto role debutovala už v sezóne 2017/2018.

Slávka Zámečníková vystúpila na mnohých medzinárodných operných a koncertných pódiách. Na Slovensku sme ju na scéne zažili ako Sophie so súborom pražského Národného divadla v rámci Medzinárodného divadelného festivalu Eurokontext 2018 aj v Slovenskom národnom divadle. Koncertnú premiéru mala na Adventnom koncerte agentúry KAPOS concerts a tiež na áriovo-piesňovom recitáli v rámci BHS, čo tiež zabezpečila naša agentúra.

Mladá sopranistka je laureátkou a absolútnou víťazkou viacerých významných medzinárodných súťaží: v roku 2019. získala 3. miesto na svetoznámej medzinárodnej súťaži Hans Gabor Belvedere vo Villachu. Druhé miesto si odniesla z najväčšej medzinárodnej poľskej súťaže Stanisław Moniuszko 2019 v Teatr Wielki – Opera Narodowa vo Varšave, ako aj z prestížnej nemeckej súťaže Bundeswettbewerb Gesang Berlin 2018. Zvíťazila aj z Medzinárodnej súťaži Accademia Belcanto 2018 v rakúskom Grazi, získala prvú cenu Hamburskej Komornej opery a Cenu festivalu Marie Callas v Sao Paole.

V roku 2016 sa stala absolútnou víťazkou Medzinárodnej súťaže Antonína Dvořáka v Karlovych Varoch, kde získala taktiež Cenu Pražského národného divadla, Cenu festivalu Pražské jaro, Cenu Antonína Dvořáka III. a tiež Cenu Josefa Hercla za najlepšiu interpretáciu barokového diela. Prvenstvo si Slávka Zámečníková odniesla aj z Medzinárodnej súťaže M. Schneidera-Trnavského 2017 a z Medzinárodnej súťaže Iuventus Canti 2015. Na Viedenskej Medzinárodnej súťaži Otto Edelmann 2016 získala 3. cenu, cenu publika a cenu Daegu Opera House v Kórei. V talianskom Portofíne sa stala finalistkou súťaže Concorso lirico internationale di Portofino 2016 a nositeľkou špeciálneho ocenenia Evy-Marie Wieser. Taktiež sa po úzkom výbere mohla zúčastniť súťaže Queen Sonja v nórskom Osle a súťaže Klaudia Taev v Estónsku.

Slávka Zámečníková je absolventkou Konzervatória v Bratislave v triede Mgr. art Boženy Ferancovej artD. a magisterské štúdium absolvovala na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíne u Anny Samuil. Zúčastnila sa majstrovských kurzoch u svetoznámych pedagógov ako KS Anna Tomowa-Sintow, KS Briggite Fassbaender, KS Francisco Araiza, Patricia McCaffrey, Neil Shicoff, Gregory Lamar, Deborah Polaski, Thomas Quasthoff, KS Julia Várady, Abby Furmansky a Wolfram Rieger a taktiež absolvovala majstrovské kurzy Corso d´Opera v talianskom Montepulciane u pedagogičky Accademie Teatro alla Scala Luciany D´Intino. Bola tiež štipendistkou Kultur- und Musikstiftung (Kultúrnej a hudobnej nadácie) Liz Mohn,  Junge Musiker Stiftung (Nadácia mladých hudobníkov) a Deutschlandstipendium (Nemecké štipendium).

Viac info tu.

Recenzie z predchádzajúcich koncertov Slávky Zámečníkovej usporiadaných agentúrou KAPOS:

https://operaslovakia.sk/adventny-koncert-ozdobila-slavka-zamecnikova/

https://operaslovakia.sk/slavka-zamecnikova-nenechala-nikoho-na-pochybach-ze-patri-na-svetove-sceny/

https://operaslovakia.sk/duo-slavka-zamecnikova-peter-kellner-velke-slovenske-hlasy-a-pomaly-i-svetove-hviezdy/

 

Speváčky bude sprevádzať na klavíri popredný slovenský klavirista a korepetítor Róbert Pechanec. Spojenie dvoch výrazných ženských hlasov sopránu a mezzopopránu v piesňovom a opernom repertoári bude obohatením nielen pre publikum, ale aj pre obidve speváčky.

 

RÓBERT PECHANEC

 

Študoval na Štátnom konzervatóriu v Žiline a na VŠMU v Bratislave v triede prof. Daniela Buranovského, ArtD. Ukončil doktorandské štúdium v triedach prof. Ľudovíta Marcingera a prof. Mariána Lapšanského. Spolupráci so spevákmi sa venoval už počas štúdia a absolvoval majstrovské kurzy pre spev so sprievodom klavíra. Za svoje výkony získal mnohé ocenenia. V rokoch 2004, 2005 a 2017 dostal cenu za najlepšiu klavírnu spoluprácu na medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, v roku 2008 cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidra-Trnavského v Trnave.

Koncertoval v Belgicku, Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA. V rokoch 2000 až 2004 pôsobil na Wexfordskom opernom festivale ako korepetítor a šéf naštudovania vo viacerých produkciách. Pravidelne sprevádza našich spevákov – Adrianu Kučerovú, Pavla Bršlíka, Teréziu Kružliakovú, Martinu Masarykovú, Štefana Kocána. Dlhoročne spolupracuje s agentúrou Kapos concerts, kde sprevádzal spevákov v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy.

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY
JANA KURUCOVÁ A SLÁVKA ZÁMEČNÍKOVÁ

klavírny sprievod: Róbert Pechanec
xx.xx.xxxx o 19.30 h
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Bratislava